I turned driving wheel axles from 6mm SUS303 rods. Diameter of crank mating part was 5mm and I turned each end finely to have nice meet to each crank.

動輪車軸は6mmのSUS303から削りました。クランク取り付け部は5mmですが、各クランクの穴に現物合わせで削りました。

I cut the ID marks at the ends of the axles by a threading tool to match to crank number.

シャフト端には各クランクの番号と同じ数だけねじ切りバイトで溝を彫ってあります。

Burrs of the ID marks were cleaned up by broken hacksaw blade.

識別溝のバリがあるとベアリングに挿入できないので、折った炭素鋼金鋸をこのように当ててバリをとりました。

All turning job finished.

とりあえず旋盤作業が終了した車軸です。この写真では見えませんが端部にはクォータリング用のセンタードリル穴が開いています。

aThe axles needed flat part to accept grab screws for cranks. I cut them by 2 flute end mill.

クランクねじ止め用のイモねじが当たるところを4mmの2枚刃エンドミルで平らにします。

Then I turned the axles by 90 degrees aligning by a square at first flat part. Right side crank should be 90 deg. ahead of the left.

車軸を90°回転させ、上で削った平面にスコヤを当て角度を出し、反対側の平面を削ります。当然、右側を90度先行するようにしなければなりません。

Finished axle. Flats for wheel fixing were also cut.

出来上がった車軸です。車輪ねじ止め用の平面も削ってあります。45mm、32mm変更可能なので車輪用の平面は4か所に必要になります。

Temporarily assembled wheels and axles. At this stage the movement was extremely smooth with ball bearings. However I wonder how it would work with coupling rods.

とりあえず動輪まわりを組み立ててみました。ボールベアリングを使用しているのでものすごく軽く動きます。でも、ロッドを付けた時どうなることやら。


 

 
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