I painted upper structure, cab and tanks, but……

上回りをひと通り塗ったんだが、

The painted surface was not even at all. The paint was too thick I thought. So I repainted with thinner paint.

ムラがありすぎ。もう一度塗ることにした。どうも塗料が濃すぎるようなのでもっと薄めた。

It seemed good while wet, but when dried it was not smooth at all. I guess I thinned too much, but I do not understand why the surface was rough with thinner paint. It was terrible. Really I hate painting!

濡れているうちはいい感じだったんだが、乾いたら、なにやらザラザラ。薄めすぎたようだが、どうして薄めすぎるとこうなるのかわからん。悲惨である。めいっぱいめげる。

I decided to re-do the top coat, and removed it. It was easily removed by spraying mineral turpentine.

しかたないので、上塗りを剥がすことにした。これはミネラル・ターペンタイン(日本語ではなんていうかわからん。ペンキを薄めるのに使う。)を吹きつけたら割と簡単に剥がれた。

I put parts in plastic bags with turp to make removal even easier.

The primer seemed almost intact and worn out bit at edges. I touched up worn parts.

ビニール袋にミネラル・ターペンタインと部品を一緒に入れ、ふやかしてから落とすと楽であった。

プライマーはほぼ無事であった。角だけが少し剥がれたのでタッチアップをしておいた。

薄めすぎた塗料のビンのふたを緩めて放置しシンナーを蒸発させた。(あとで判明したんだが薄めすぎたエナメル系塗料は廃棄するしかないようだ。ふたを緩めて放置しておくと固まり始めてしまう。)程よい濃度になったので0.5mmノズル、3バールで塗装。そこそこまともに塗れたがまだむらがある。

ここでとんでもない勘違いをしていたのではないのか?と思い始めた。霧を細かくしすぎていたので塗料が塗装物についたときに流れず、ムラができるのではないのか?そこで、圧力を半分の1.5バールに落として霧を大きくしてみた。結果は良好であった。さんざん失敗を繰り返したが、最終的な塗装条件は以下で落ち着いた。

  • エアブラシノズル: 0.5mm
  • 塗料うすめ量: 1:0.4 (ハンブロールエナメル重量:シンナー重量)
  • 圧力: 1.5バール

I left the paint bottle cap loose to allow the thinner evaporated. (Later I realised enamel paint thinned too much had to be discarded. The enamel paint partially cured with the cap loose.) I tried it with 0.5mm nozzle and pressure of 3 Bar. It seemed so and so, but still had unevenness.

I started thinking I might make a terrible misunderstanding about the fineness of the paint mist. I thought I made the mist too fine and the mist might dry before reaching the work and not flowing on the work surface. So I reduced the pressure to 1.5 Bar to enlarge the mist size getting good result. The final conditions are:

  • Airbrush nozzle: 0.5mm
  • Paint thinning: 1:0.4 Humbrol enamel : thinner (weight)
  • Pressure: 1.5 Bar

 

 
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