I did not expect any Chinese machine of this kind worked straight away from its crate. So I decided to have initial maintenance. At first I tried to remove lead screw driving gears. However the spacer at the final gear did not come out easily. I managed to remove it by driving sharpened small screwdriver between the spacer and gear.

I cleaned up all dismantled parts with mineral turpentine and applied motor oil after cleaning.

中国製の機械が箱から出して即動く状態で出荷されているとは思えないので、初期整備をすることにしました。まずは、リードスクリューの駆動ギアをはずしてみることに。ところが最終ギアのスペーサーが抜けずなかなかはずせない。時計用ドライバーを研いだものを間に打ち込んでなんとかはずしました。

なお、ばらした部品はすべて、大量に余っていたミネラルターペンタインと呼ばれている油性ペンキ薄め液で洗いました。洗浄後、エンジンオイルを塗付。

This key was so bloody tight. I checked it and found it arched and much larger than supposed size of 4X4mm. I filed down its size to about 3.9X3.9mm. It seemed the worker in China forced the spacer and gear to the position by the setting screw. I do not think they made any correction work on assembly. Anyway I would not complain about this considering the price.

このキーがきつくて抜けなかったようです。調べてみると4X4mmのキーのはずですが弓型に反ってるし、かなり大きい。このスペーサー、ギアは簡単に取り外せなければいけないはずなのでやすりで3.9X3.9mm位に削りました。きついのを無理やり組み立てたみたいです。組立工のレベルはえらく低いな。全くすり合わせみたいなことはやってないんだな。まあ、値段を考えれば文句は言えませんが。

Removed gear bracket, idle gear with reverse gear from the tool box. Keys on intermediate shafts were also tight and filing was necessary. Hole of some small sized gears was also bit tight, but I had no idea what to do. The idler had a ball bearing and was only plastic gear in the machine.

外したギアブラケットとアイドラー。逆転ギアは道具箱に入ってました。。ブラケットの中間軸のキーも堅すぎたのでやすりで修正。修正後も小径のギアで抜き差しが堅いものがありました。今は対処のしようがないので後で考えます。アイドラーにはボールベアリングが入ってました。これだけがプラギアです。

There are three mounting holes around main shaft. “A” is used for normal direction of lead screw. If the reversing of lead screw is required, the idler will be mounted at “C” and reverse gear mounted at “B.”

主軸の周りに三つアイドラーの取り付け穴があり、Aが通常用。リードスクリューを逆転するときはBに逆転ギア、Cにアイドラーを付けます。

Reassembled gear bracket. The gears to be replace with this situation. So the gears must go in and out smoothly to the collars on the bracket.

ブラケットを組み込みました。本来はこの状態で、ギア交換をするので、スムーズにギアの抜き差しができないと困るわけです。

 

After mounting the gears I found the idler gear was not aligned properly.

ギアを組み付けてみるとアイドラーがずれているではないか。ほかのギアと正しく噛み合ってない。

 

It was corrected by adding a washer to idler mounting screw.

ワッシャーをかましてギア位置を修正。


 

 
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