I removed the carriage, tail stock and lead screw.

刃物台の整備をするため、刃物台、芯押し台、リードスクリューをはずしました。

This shows disassembled compound slide. The micrometer dial was too tight to rotate. I adjusted the bend of dial spring to get smooth feel and applied molybdenum grease to the spring.

ばらしたコンパウンドスライド。矢印の目盛リングばねが堅すぎたので曲げなおして調整(全部のばねが堅かった)。組み込む時にモリブデングリスを塗っておきました。

Back side of removed apron. Inside was bit dirty.

取り外したエプロン部。見えないところはなんか小汚いな。

I disassembled the apron to this stage and gave up further work. It seemed too hard.

ここまでばらしたんだが、これ以上は大変そうなのでやめました。出来る範囲で清掃と給油を実施。

Disassembled cross slide. All sliding surfaces except the bed of this lathe have hand scraping. I am not sure how seriously the hand scraping was made. However this looks great. The cross slide screw is equipped with thrust bearings.

ばらしたクロススライド。この旋盤は摺動部にはすべてキサゲが入っています。どこまでまじめにやってるかわかりませんが。クロススライドのスクリューにはスラストベアリングが入っていました。これのおかげで動きはかなりいいみたいです。

 

Back side of the saddle. Hand scraping also observed here.

往復台の裏側。ここにもキサゲが入ってますね。

It was corrected by adding a washer to idler mounting screw.The surface finish of the baring part of the lead screw is very rough. Anyway it turns slowly, and I do not see so much problems.

リードスクリューの軸受け部分はえらく粗い。まあ、回転は遅いので問題はないでしょうが。

When I adjusted the backrush of the cross slide, an adjusting screw was easily broken. I replaced them with M4 grab screws on hand. Quality of some parts were not so impressive.

クロススライドのバックラッシュを調整しようと思ってナットの調整ねじを締めたらあっさり溝が壊れた。こういうところに品質はなかなかやばいものがあるなー。下に写ってる手持ちのM4イモねじに交換。

I tightened the backrush adjustment screw, but did not see much improvement. Instead the movement became stiffer. I gave it up and left the screw loose.

I readjusted all jibs tighter than original setting.

クロススライドのバックラッシュの調整ねじを締めても、操作が重くなるだけでバックラッシュはほとんど減らない。今は完全に緩めてあります。

なお、コンパウンド、クロススライドのカミソリはかなりきつめに調整しました。


 

 
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