I needed a tap to suite to the tyre air valve. I heard taps were available but quite expensive. So I decided to make one by myself. The size of the thread is 0.209”OD X 36TPI or 5.3mm X 0.706mm pitch in metric. Very odd size. The OD was not a problem, but my lathe does not have 36TPI gear. I had to compromise with 0.7mm pitch. Anyway only a couple of threads would mate in this case and this difference should not be a problem.

これは車のタイヤの空気バルブですが、これに合うタップが必要になりました。手には入るようですがえらく高いそうで、自作することにしました。0.209"OD X 36TPIというなんかえらく半端なサイズです。メトリックに直すと、5.3mm X 0.706ピッチ。外径はいいんですがピッチの方は36TPIなんて私の旋盤にはない。そこでピッチは0.7mmで妥協することにします。もともとこのバルブのねじ山は数山しか咬み合ってないので問題ないでしょう。旋盤でのねじ切りは初めての経験です。

This was the plan for the job.

とりあえず、こんな感じで作ることにします。

This is the blank for the intermediate tap. The end was tapered at 8 degrees. The material is 6mm silver steel.

これは中タップ用のブランク。先端に片側8°のテーパーを付けました。材料は6mmのドリルロッド。

This blank is for bottoming tap. The taper is 20 degrees.

これは上げタップ用。テーパーは20°です。

I cut the thread following the procedure shown on my lathe text book.

Failure

I cut it with 100rpm and 0.2mm cut-in, but the thread was badly torn. I used water base cutting fluid, but it did not work at all for this job. I scrapped the blank.

「ミニ旋盤を使いこなす本」のやり方にしたがってネジを切りました。

失敗

100rpmで、一回の切り込みを0.2mmにしたんだが大きすぎたようだ。ネジ山がかなり毟れてしまった。また、水溶性切削油を使ったが全く効果なし。これで上げタップはお釈迦になってしまった。

Cutting intermediate tap thread. I changed the cut-in to 0.1mm and used tapping oil instead. The result was acceptable. I removed the burs by a file.

中タップのネジ切り。切り込みを0.1mmにしタッピングオイルを切削油として使用。まあまあきれいに切れました。このあと、ヤスリでネジ部のバリを取りました。

I cut cutting edges by mill.

刃の部分をフライスで切削。

Cutting edge grooves were finished, but I think these were too shallow. It would be better to cut them deeper.

切刃の切削完了。刃の溝はもう少し深くした方いいかもしれません。

All machining finished.

タップの機械加工完了。

I hardened and tempered it.

焼入れ、焼戻し完了。

Testing the tap. Tapping was bit hard, because the tap did not have any escape angle at cutting edges. Use of tapping oil is essential even for brass.

切削テスト。刃先に逃げが無いためかえらくかたい。相手が真鍮であっても、タッピングオイルは必要です。

At first the thread was bit tight, but after removing burs by a drill the air valve mated nicely. I used only intermediate tap, and it was enough. Bottoming tap was not necessary.

バリがかなり出ていたが、下穴用のドリルでさらうと、空気バルブはすんなり入りました。中タップだけでネジを切った見ましたが全く問題ありません。上げタップをつくり直す必要はありませんでした。


 

 
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