I installed first curved track bed. I used 200mm wide Weathertex for straight parts, but used 300 wide strip for curved parts.

カーブ部分の道床を設置。直線部分には200mm幅のウェザーテックスを使ったが、曲線部分には300mm幅のものを使用。

The track bed was aligned using templates.

テンプレートを置いて位置合わせ。

The track was assembled and bent following the templates.

I decided to make the maximum length of the track assembly as 1.8m. The expansion ratio of brass is 1.9e-5/deg C. Assume maximum temperature difference 60 deg C, considering about just freezing in winter morning and sizzling under direct sun shine in summer afternoon. The expansion in 60 deg C is about 2mm. The length of club rails is 3.6mm and they expand about 4mm in 60 deg C. 4mm is too much as joint gap I though and decided to cut the club rail in halves.

軌框を組み、テンプレートにあわせて曲げる。

なおレールは最長1.8mとすることにした。真鍮の膨張率1.9e-5/℃、レールの温度差60℃(冬の温度と直射日光にあぶられることを考えるとこのくりみておいたほうがいい)とすると1.8mmで約2mm膨張することになる。クラブレール全長は3.6mmなので4mm膨張するが4mmのジョイント部ギャップは大きすぎるので半分に切って使うことにしたのだ。

I used track bender as shown. I planed to make one by myself, but fortunately one of my friends offered me one he made.

レールベンダーは軌框ごと曲げるものを使用。ベンダーは買うと高いので自作しようと思っていたが、幸い友人が自作していた。めったに使うものではないので借りてきた。

The bottom side of the bender. Put it on the track, tighten the screw and slide it on the track to bend it. Very easy.

裏側はこんな感じ。軌框にはめて、ネジを締めて動かくだけで非常に簡単に曲げられる。

I aligned the track by templates.

テンプレートを使って軌框の位置出しをする。

The first curved track was installed. It is just a matter of repeating the same thing on the rest of the layout.

最初のカーブ部分が設置された。後は同じ事を繰り返していくだけだが、ほとんど現物合わせの作業になる。


 

 
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