The loop would be closed by installing this part and the new line could be used for steam up.
The last part had to be removable to clear the pass. The span was 1.8m. This is longer than former removable part and the displacement at the centre would be almost double of 1.5m span. I worried about this, but employed the same structure as before. If there would be a problem I would devise a solution.

いよいよエンドレスの最後のセクションの設置となった。これでこの新レイアウトはとりあえず使用可能となる。

最後のセクションは通路を跨ぐので取り外し式にいなければならない。ここはスパン1.8mになる。前回の取り外し部1.5mに比べると桁中央部での撓みが2倍近くになるはずである。少し心配だが以前と同じ構造にすることにした。もし撓みが大きすぎればトラス構造を追加すればいい。

I measured the levelness of the tracks. The length of the loop is about 50m and I worried accumulation of errors in levelness. The result was about 15mm and it would be OK. I adjusted the heights in a couple of sections.

上の写真の未塗装の路盤が乗ってる橋脚を設置する前に接続部分の水平度を測定した。一周50m以上あるので水平誤差の蓄積を心配したのだ。結果は15mm程度の差で問題ないと思われる。接続部手前の直線部2区間で高さ調整を行った。

This is the levelness measurement of the last section. It would be good enough.

最終セクションの水平度を測定すると(一番上の写真)ほぼ水平であった。

To cut out sleeper parts of removable part connectors I used circular saw, but it was not so comfortable. I used an angle grinder this time. I fixed the brass sheet to a workbench and slid the grinder horizontally. The holding force of the workbench was not great and I cut the work gradually.

前回の取り付け金物の枕木部分の切り出しは丸鋸で行ったが、あまり快適ではなかった。今回はアングル・グラインダーで切り出してみた。ワークベンチに固定しアングル・グラインダーを水平に滑らせて切るのだ。ワークベンチの把持力はたかが知れているので、できるだけ力をワークにかけないようにして徐々に切っていく。

If the work was cut at once, the work may move resulting angled cut.

このようにいきなり全厚さを切るとワークがずれて斜めに切れてしまう事が多い。

The last removable part was installed.

最後の取り外し部分を設置した。

The loop closed!

これで一応エンドレスが完成した。

I cleaned, checked and adjusted existing parts. I found some bolts were loose and tracks were out of level.

既設部分の点検と再調整、清掃を行った。あちこちでかなりボルトが緩み水平もずれていた。

I tried to run my loco at the first time.

早速、走らせて見ることにした。

I installed track beds carefully to keep in level, but it seemed there were some slopes. The live steam loco is much sensitive than my level and changed her speed according to very slight slopes. I uploaded a movie to Youtube as below.

かなり水平度には気をつけて建設したつもりだが、やはり多少の勾配はできてしまった。ライブスティームの汽罐車は水準器よりはるかに敏感である。ごく僅かな登り下りも速度変化で実によく分かる。下のようにYoutubeにムービーをアップしておいた。

 

 


 

 
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