シングルスリップを作ることにした。既設線とライブスティーム新線を繋ぐ勾配区間をできるだけ長くするために通常のポイントを使うよりシングルスリップのほうが有利なのと、何よりも少しややこしいポイントを作ってみたかったのが理由である。本当はダブルスリップにしたかったんだが、フログの先端位置までカーブしているのと、フランジウェーが大きいので成立しそうもない。シングルスリップで妥協することにした。

詳細図面はこちらからダウンロードできます。

I decided to make a single slip for “Live Steam New Line”. Single slip is better than ordinary points to keep sloped track connecting existing and new lines as long as possible to ease the grade. Also I was interested in making a complicated point. Actually I wanted double slip, but the design with curved part started from frog edge and wide flange way prevented the double slip design.

Detailed drawings are available here.

 

At first I made a jig by bonding drawing to MDF plate.

まずは、設計図のプリントアウトをMDFに貼りつけて組み立てジグを作った。

Parts (1) & (2) on the drawing have tangled rail arrangement. So I decided to solder rails to 1.5mm copper plate (I have plenty on hand). I used DRO function of the mill to make holes for hinge pins and marking of rail locations.

図面上の@とAの部分はレールが錯綜するので大量に在庫のある1.5mm銅板にハンダ付けすることにした。ヒンジピンの穴を開け、レールのハンダ付けの位置をスポットドリルでマーキングした。ケガキをしたくないので、すべてDROを使用して位置決めを行った。

Hinge pins I used were 1.5mm SUS spring wire. They were silver soldered to the plates.

ヒンジピンは1.5mmのSUSスプリング線を銀ロウ付けした。

A short angled rail was soldered to the plate with high temperature solder.

銅板に短いレールをハンダ付け。これには高温ハンダを使用した。

Milled wing rail. It was much complicated than on ordinary points.

フライス加工の終わったウイングレール。普通のポイントに比べると非常に複雑。

Finished wing rails.

出来上がったウイングレール。

The rails I used are second hand and many of them are not straight. I bought thick rubber plate. Non-straight rails are easily straightened by hitting on the rubber plate with a plastic hammer.

なお、使用しているレールが中古で曲がっていることが多く真っ直ぐに直すために厚手のゴム板を購入した。これの上でプラハンでたたけば容易に修正できる。


 

 
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