This gasoline car had worked quite well for more than a year, but it stopped working recently. I found the motor was broken. The brushes of the motor were totally worn out. The motor is a sort of toy type and can not be expected to have long life. I just replaced the motor with new one. However it did not accelerate.

このガソはあちこちのレイアウトでかなり活躍しました。最近動かなくなってしまったので、調べてみるとモーターが逝ってしまっていました。ブラシが擦り切れてる。まあ、おもちゃ用のマブチ260タイプなので寿命を期待する方が無理です。で、新しいモーターに交換したんですが、モーターが唸るだけで加速しない。

I checked the system and found the R/C receiver PCB did not work once the motor started to draw current. The R/C receiver PCB seemed very week against the noise from the motor. New motor should generate more noise than former one. I put many capacitors as shown but still did not work properly. It was not possible to reduce the noise generated by using driver IC TA7257P because of nature of the control scheme of the IC.

調べてみるとモーターに電流が流れだすとR/C受信基盤が全く働くなることが判明。このR/C基盤、モーターからのノイズにからきし弱いようです。以前のモーターよりノイズが多いモーターみたいです。このようにノイズ吸収用のコンデンサを鬼のようにつけてみたんですが全く改善しません。モーター制御に使っているTA7257PというICがノイズが多発する制御方式をとっているため何をやってもダメみたい。

So I decided to make a new PCB using the same driver circuit I designed for “Kato-style Diesel Loco” that has much lesser noise generation. The left is new and the right is old. As a result the R/C PCB does work quite well with new control PCB.

ということで、加藤風DL用に設計したノイズ発生の少ない回路で制御基板を作り直すことにしました。左のものが新基盤、右のが旧基盤です。この新基盤ではR/Cの動作には全く問題が起こらず快調に動きます。

New PCB is much larger than old one, but easily fit in the room.

基板はだいぶ大きくなってしまいましたが、もともと車内にはかなり余裕があるので楽におさまりました。


 

 
inserted by FC2 system