I made steam manifold. This show finished manifold. “A” part accepts throttle valve. “B” and “C” parts are for pressure gauge and whistle piping. The design was changed from textbook. The thin fibre washers shown were turned from standard washers.

蒸気分配器を作ります。ようはこんなもの。ボイラーの上についてAに加減弁、Bに圧力計、Cに汽笛がつながります。なお、教科書の設計から少し変更してあります。極細フィバーワッシャーは標準サイズより削った。

I made manifold body from 15mm brass rod (thicker than textbook). After drilling centre hole, I made hole and counter bore to accept valve socket.

まずは本体を15mmの真鍮丸棒から作ります。真ん中に穴を開けてから、加減弁ソケットを取り付ける横穴を開け、ソケットが本体にはまり込むように座ぐりを入れました。

aI turned it by 90 degree using counter bored surface as reference.

これを90°回して座ぐり面を使って直角を出し。

Holes for nipples were drilled.

圧力計、汽笛用のニップルの取り付け穴を開けます。

This shows valve socket. The end of it was recessed by mill to prevent intrusion into the centre hole of the body.

これは加減弁ソケット。本体内部に出っ張らないようにエンドミルで端面を削っておきます。

Nipples were turned.

ニップルを作ります。

All parts were finished.

部品完成。

The body and valve socket were silver soldered. Oxidisation film formed in the nipple holes were not easy to remove. It would be better to apply flux to the holes to prevent oxidisation.

本体に加減弁ソケットを銀ロー付け。ニップル取り付け穴に酸化皮膜がついて取り省くのがちょっと大変だった。フラックスを塗って保護した方がいいようだ。

Nipples were soldered with this setting. The solder was put at arrowed location and heated from other side.

ニップルはこんなセッティングで銀ロウ付け。ロウはバーナーを当てる反対側矢印の位置においた。

Assembled manifold.

銀ロウ付け完了した蒸気分配器。

The manifold fixing bolt was turned from 15mm brass rod.

分配器固定ボルトは15mm真鍮棒からの挽き出し。


 

 
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