I am using 20mm diameter wheel for trolleys. However these smallest wheels available seem still too large. Prototypes wheels are about 300mm diameter. It would be 12.5mm in 1/24 scale. If smaller ones are not available just make them! So I decided to scratch-build smaller ones. I worried 12.5mm would be to small and decided to make it 15mm diameter. I laminated styrene sheets as usual.

トロッコに20mmの車輪を使ってるわけですが、これでもまだ大きすぎるように感じます。実物は300mmとかとても小さい物が多いみたいで、1/24で20mmだと実物は480mm。大きすぎますね。まあ20mmが手に入る物で一番小さいんですが、無ければ作っちゃえ!と言うことで15mmの車輪を作ってみる事にしました。15mmだと24倍で360mm。あまり小さくするのも不安なのでこのくらいで妥協。いつものようにスチロールを積層して。

I turned it by drill press. It is inevitable to have some eccentricity and waggle with this method.

ボール盤で回しながら削ります。エキセンと振れは避けられないですね。

I filled the recess of the wheel with CA putty. It makes nice curvature by itself.

車輪の凹みには瞬間パテを流し込めば、表面張力でいい感じの形になります。

The left is LGB 20mm wheel and right is 15mm wheel. Um much smaller.

左が20mm、右が15mmです。かなり小さいですね。

Condition of the surface cannot be seen easily. So I applied surfacer. Then fix imperfectness and apply surfacer again. I repeated it a couple of times.

このままでは仕上がり状態がよくわからないのでプライマーを吹いて、まずい部分をさらに調整。これを何回か気に入るまで繰り返します。

I made resin-cast duplicates and fixed to 3mm bras shaft. It seems much smaller than 20mm one. White spots on the back of the wheels are foam created while curing. They appeared when I sand down the back of the wheels to the size.

レジンで複製してできた15mmの車輪。はるかに小さく見えます。車輪の裏の白い部分はレジンが発泡したところです。片面取りだとどうしてもマスターより少し裏側が少し厚くなるので0.5mmほど裏側を削ってあります。

I temporarily installed 15mm wheel to one of my trolleys. The proportion of the trolley is much better with 15mm wheels. I will use these wheels when I make more trolleys in future.

試しにトロッコに付けてみました。15mmの方がはるかにいいプロポーションになります。今後トロッコを増産するときにはこの15mm車輪を使う予定です。

The wheels made as above have large eccentricity. So I decide to remake them. This time, I made resin duplications of 25mm wheel and filled centre dip with CA putty.

上記で作った車輪はエキセンがひどいので作りなおす事にしました。ボール盤で削っているので、元の形が良くないとエキセンが出やすいようです。そこで20mmの車輪から型を取ってレジンで複製。真ん中の凹み部分を瞬間パテで埋めます。

I turned the resin duplication by the bench press. I used a chisel to cut the master. A chisel support (M6 bolt fixed to the work bench of drill press) made turning easier. Cutting by a chisel was mach quicker than by a file.

ボール盤でノミを使って削りますが、このときボール盤のワークベンチにM6のボルトをネジ止めしサポートとしました。これでのみの振動を止めてエキセンを防ぐことができました。のみだと驚くほど早く削れます。

I made centre recess of the wheel with a round motor tool bit.

車輪中心部の凹みはロータリーツールの丸ビットで削ります。

I fixed imperfection with CA putty and applied primer for easy checking. I made moulds from this master. Before I drilled the shaft hole in the wheels and it caused eccentricity. So I tried to make the shaft hole while resin casting. See this page for details.

瞬間パテの気泡や欠けをプライマーを塗りながら修正。これからマスターを作り、レジンで複製します。以前の物はレジンの複製にドリルで車軸の穴を開けていたのですが、どうしてもエキセンと振れが出てしまいました。そこで軸穴も一気にレジン注型時に作る事を考えました。方法はここを参照。

Finished wheels. Eccentricity is almost gone.

完成した車輪です。エキセンはほとんどありません。


 

 
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